Roslagslaennaif-logga.gif

Senaste spårstatus

skidspar.gif

Vallatips

Tips på SKIDVALLA från Rosags-Länna IF!

Hur vet du skidans spann? När behöver jag glidvalla? Fästvalla - vad behöver jag?

Jim-Sjoeman.jpg  Mikael-Hagstroem.jpg

Här nedan kan du lära dig om spann, glidvalla och fästvalla.

Jim Sjöman och Mikael Hagström som båda tävlat i skidor och skidskytte ger här lite tips hur vi som motionärer ska valla våra skidor.

Spann

Till att börja med gick vi kort igenom hur du märker ut ditt spann på skidorna. Ofta finns redan små markeringar på dina skidor så du enkelt vet hur långt du ska valla.

Börja med att lägga skidorna på ett plant underlag (vi använde vår ”spannprovare”) och ställ dig sedan på skidorna.

Be nu någon att hjälpa dig att föra ett papper under ena foten (all vikt på den foten) och skidan och för det framåt tills det tar stopp – så långt ska du sätta fästvallan framåt. För sedan pappret bakåt tills det tar stopp – så långt ska du sätta fästvallan bakåt.

Skidor för klassisk åkning har generellt lite "mjukare" spann (du får nästan ihop skidorna när du trycker ihop dem). Skateskidor däremot, har så hårt spann att du nästan inte orkar trycka ihop dem om du testar.

Spann-kaenn-paa-skidan.jpg   IMG_0755-2.JPG

Glidvalla.jpgGlidvalla

Hur vet du att du behöver glidvalla dina skidor? Enklaste sättet är att titta om skidan börjar bli grå – då är det dags att valla.

Har du nya skidor kan du behöva lägga en grundvalla som är lite ”mjukare” (t.ex. 0 till -5 grader) och går in i porerna i skidorna. Annars ska du följa gradanvisningen på valla förpackningen, allt beroende på vilken temperatur det är ute.

Sätt på glidvallan genom att värma vallaklossen med ett vallajärn och för över i ”vågmönster” över skidan. Stryk/värm sedan på hela skidan så att det blir jämt lager. Gör likadant både på främre och bakre delen av skidorna, låt svalna.

Dra med en ”sickel-penna” i skårorna i mitten på skidorna. Tag sedan en sickel vinklad från dig och dra av överflödig glidvalla, dra mot bindningen/fästvalla zonen. Dra gärna av lite på kanterna också.

Dags att borsta av den sista glidvallan, först med en borste med stålstrån, därefter med en mjuk borste – Klart!

Siv-testar-att-sickla.jpg           Mjuk-borste.jpg

Siv testar att ta bort överflödig valla med en sickel.   Exempel på en mjuk borste.

Fästvalla (Burkvalla)

Faestvalla-burkvalla.jpgBörja gärna med att ta bort smuts genom att ta en trasa med ”valla veck”, ta bara bort vid fästzonen. Låt verka några sekunder, dra sedan av med en sickel. Sedan är det dags att lägga på fästvalla.

När du sätter på fästvalla har ju temperaturen ute en viktig betydelse.

Mikael och Jim tipsar att man bör ha följande 3 fästvallor för kallföre (burkvalla), fler behöver du inte som motionär.

1. Grundvalla
  2. Multigrade
  3. Blåextra

Gnid in så jämt som möjligt, jämna sedan ut med en kloss av kork eller liknande. Det ska inte vara några ojämnheter kvar. Har du ett gammalt vallajärn kan du även värma in fästvallan försiktigt. Låt svalna om du använt järn, innan du lägger på nästa lager valla.

Ska du lägga på klister rekommenderar Jim och Mikael att du värmer klistertuben något innan med en varmluftspistol. Därefter sätter du på med små punkter längs fästzonen. Avsluta med att värma klistret på skidan och dra ut jämnt med din tumme.

Vaerm-klistertuben.jpg Saett-paa-klistret-punktvis.jpg Dra-ut-klistret-med-tummen.jpg

Generellt ska du följa gradanvisningen på valla förpackningen, allt beroende på vilken temperatur det är ute.

Valla är en hel del testande av dig som åker, ibland kan samma valla bete sig olika beroende på skidor och dig som åker så bäst är att prova sig fram.

Lycka till med vallningen!